Τελευταία Σχόλια
Ετικέτες Άρθρων
Κατηγορίες Blog

Γλυκός θησαυρός με αξία.. διατροφική

Posted by almaicecream 28/07/2015 0 Comment(s)

Βασικά πράγματα που θα έπρεπε να γνωρίζουμε για το «παγωτό γάλακτος»
 
Με την αναθεώρηση του άρθρου 137 του ΚΤΠ για το παγωτό (ΦΕΚ 1390 Β΄/27.04.2012), το «παγωτό» μετονομάστηκε σε «παγωτό γάλακτος» και περιέχει λιπαρά μόνο ζωικής προέλευσης σε αντίθεση με το «παγωμένο γλύκισμα» που μετονομάστηκε σε «παγωτό» και μπορεί να περιέχει κάθε είδους λιπαρή ουσία όπως φυτικά λιπαρά (φοινικέλαιο, υδρογονωμένα λάδια και λίπη).
 
Μπορεί να είναι γλυκό αλλά είναι εξαιρετικά θρεπτικό.
 
Η διατροφική του αξία είναι αδιαμφισβήτητη αφού τα υλικά από τα οποία φτιάχνεται είναι κυρίως γάλα (νωπό, συμπυκνωμένο, αφυδατωμένο), αυγά, βούτυρο γάλακτος, κακάο, σοκολάτα, ξηροί καρποί, κρέμα γάλακτος, φρούτα, ζάχαρη και μας προσφέρουν υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β(Β2, Β6, Β12), ασβέστιο, μαγνήσιο και φώσφορο. Το λίπος του παγωτού είναι φορέας των λιποδιαλυτών βιταμινών Α, D, E. Το κακάο και οι ξηροί καρποί, που προστίθενται συνήθως στο παγωτό γάλακτος, περιέχουν πολυφαινολικές ενώσεις, οι οποίες είναι γνωστές για την αντιοξειδωτική δράση τους.
 
Βέβαια δεν παύει να είναι γλυκό και όπως και σε όλα τα πράγματα «παν μέτρον άριστον».
 
Το «παγωτό» (πρώην «παγωμένο γλύκισμα») είναι διατροφικά φτωχότερο από το «παγωτό γάλακτος» (πρώην παγωτό), αφού αν αντικαταστήσουμε τα λιπαρά του γάλακτος με φυτικά λίπη (φοινικέλαιο, υδρογονωμένα λίπη και έλαια), παίρνουμε ένα τρόφιμο το οποίο έχει μόνο λιπαρά και επεξεργασμένους υδατάνθρακες αντί όλων των θρεπτικών συστατικών που αναφέραμε για το παγωτό γάλακτος.
 
Επίσης ένα επιχείρημα ότι τα φυτικά λιπαρά είναι πιο ευεργετικά για την υγεία μας σε σχέση με τα ζωικά λιπαρά που είναι κορεσμένο λίπος και μπορεί να προκαλέσουν καρδιαγγειακά νοσήματα, στην περίπτωση του παγωτού δεν ευσταθεί αφού τα φυτικά λιπαρά που χρησιμοποιούνται στο παγωτό (φοινικέλαιο, υδρογονωμένα λάδια και λίπη) είναι συνδεδεμένα με την αύξηση της κακής χοληστερόλης και τον αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων και μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό.
 
Στο παγωτό δεν χρησιμοποιούνται συντηρητικά αφού η παστερίωση κατά την διαδικασία παραγωγής αλλά και η κατάψυξη είναι αρκετά, για την σωστή διατήρησή του.
 
Τα Ε που βλέπουμε διαβάζοντας μια ετικέτα παγωτού είναι κωδικοποιημένες, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ονομασίες συστατικών που χρησιμοποιούνται σε πολύ μικρές ποσότητες και βελτιώνουν την υφή, το χρώμα και το άρωμα των τροφίμων, όπως οι γαλακτωματοποιητές, οι σταθεροποιητές, οι χρωστικές κλπ. Τα περισσότερα είναι φυτικής προέλευσης και ίσως μας φαίνονται ακίνδυνα όταν τα βλέπουμε με ονομασίες όπως κόμμι χαρουπιού, ξινό, guar gum, μονοδιγλυκερίδια λιπαρών οξέων, ζελατίνη, χλωροφύλλη, καραμελόχρωμα, λεκιθίνη κλπ, ενώ όταν βλέπουμε την κωδικοποιημένη τους ονομασία τα δαιμονοποιούμε.
 
Το παράδοξο είναι ότι πολλές φορές προτιμάμε προϊόντα μη συσκευασμένα γιατί μην βλέποντας πουθενά την σύσταση θεωρούμε ότι τα εν λόγω προϊόντα είναι καλύτερα και πιο αγνά.
 
Η χρήση τους στα τρόφιμα, καθώς επίσης και η δοσολογία τους καθορίζονται στην Ελληνική νομοθεσία και συγκεκριμένα στον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών.
 
Σημαντικό ρόλο σε ένα καλό παγωτό παίζει και το ποσοστό αέρα που περιέχει. Το παγωτό στην πραγματικότητα είναι μίγμα προϊόντος + αέρας.
 
Πολλές φορές συγχέουμε το βάρος με τον όγκο που στην περίπτωση του παγωτού η διαφορά μπορεί να είναι τεράστια!
 
Μια συσκευασία παγωτού 1 λίτρου δεν σημαίνει 1 κιλό παγωτό. Συνήθως ο όγκος είναι υπερδιπλάσιος από το βάρος και το παγωτό απλά αφρός με λίγο μίγμα παγωτού και πολύ αέρα.
 
Ενώ στα βασικά συστατικά του αποτελεί μια τροφή ιδιαίτερα θρεπτική, είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι το παγωτό αποτελεί ένα προϊόν που μπορεί να περιλαμβάνει πληθώρα πρόσθετων στοιχείων και επομένως είναι ευνόητο ότι η θερμιδική αξία του, εξαρτάται από τη σύστασή του.
 
Η θερμιδική αξία του παγωτού ανάλογα με την περιεκτικότητα του σε λιπαρά κυμαίνεται από 100 μέχρι 250 θερμίδες ανα 100γρ.
 
Ειδικότερα: η ενεργειακή αξία (Θερμίδες / 100 γραμμάρια) των κυριότερων τύπων παγωτού είναι:
 
Παγωτό γρανίτα φρούτου 100 kcal
Παγωτό γάλακτος βανίλια 150 kcal
Παγωτό γάλακτος σοκολάτα 200 kcal
Παγωτό γάλακτος καιμάκι 200 kcal
Παγωτό παρφέ 230 kcal
 
Ωστόσο όλα εξαρτώνται από τις γεύσεις που επιλέγουμε αλλά και από τα πρόσθετα όπως π.χ. κομμάτια ή σιρόπι σοκολάτας, ξηροί καρποί, σιρόπι καραμέλας και κομμάτια φρούτων και μπισκότων.
 
Παρόλα αυτά συγκρίνοντας το με άλλα γλυκίσματα σε ποσότητα 100 γραμ., όπως το κρουασάν (421 θερμίδες), τα γεμιστά μπισκότα (524 θερμίδες), το σοκολατούχο γάλα (529 θερμίδες), 1 σοκολάτα (550 θερμίδες), κομμάτι τούρτα σοκολάτα (360 θερμίδες), κομμάτι τούρτα λευκή (210 θερμίδες), κομμάτι γαλακτομπούρεκο (215 θερμίδες), 1 φέτα κέικ 30γρ. (130 θερμίδες), 1 φέτα τσουρέκι 30γρ. (130 θερμίδες), βλέπουμε ότι το παγωτό όταν καταναλώνεται με μέτρο μπορεί να μας προσφέρει απόλαυση χωρίς ενοχές.